Jak się przygotować do otwarcia działalności? Cz. II

Home / Przedsiębiorstwa / Jak się przygotować do otwarcia działalności? Cz. II

Poprzednim wpisem rozpoczęliśmy cykl poświęcony tematyce właściwego przygotowania się do otwarcia działalności gospodarczej. Liczymy na to, że publikowane porady i wskazówki pomogą Wam osiągnąć sukces biznesowy. Ostatnio poruszyliśmy dwie ważne kwestie: wpływ koncepcji na zbudowanie pozycji oraz analiza zapotrzebowania na ofertę planowanej firmy. Dzisiaj pójdziemy o krok dalej.

Dobrze zapoznaj się ze specyfiką planowanego przedsięwzięcia.

Każda branża wymaga ma swój niepowtarzalny charakter. Na wytwarzanie dóbr i/lub usług wpływa wiele czynników. Do najistotniejszych można zakwalifikować następujące:

  • technologia – np. wydruki sublimacyjne wymagają dysponowania odpowiednimi urządzeniami – drukarką lub ploterem sublimacyjnym, ploterem tnącym, prasą termotransferową oraz dodatkowymi akcesoriami (typu papier transferowy oraz odpowiednio przygotowane nośniki z powierzchnią poliestrową),
  • specyfika grup odbiorców – np. w przypadku fotografii szkolnej należy nastawić się na inny typ sprzedaży niż w przypadku oferowania produktów przedsiębiorcom. Dyrektorzy szkół podejmują decyzję o wyborze fotografa niekoniecznie w oparciu o przesłanki ekonomiczne (np. cena i jakość). Często jest ona motywowana kryteriami czysto emocjonalnymi, takimi jak wieloletnia znajomość, przyzwyczajenie, niechęć podjęcia ryzyka związanego z novum.
  • organizacja procesów biznesowych – każde przedsiębiorstwo jest inne. Wprowadzenie produktów lub usług na rynek wymaga zastosowania różnej kolejności działań. Chociażby produkcja mebli kuchennych wymaga realizacji pomiaru, projektu, realizacji, transportu, montażu, odbioru oraz serwisu. Z kolei w przypadku restauracji świadczenie usług polega na obsłudze gościa, zebraniu zamówienia, przekazaniu go do kuchni, wytworzeniu dania, podaniu go klientowi, zadbaniu o to, by niczego mu nie brakowało oraz miłym pożegnaniu, by powrócił do lokalu jeszcze nie raz. Znajomość oraz przyjęcie odpowiedniej sekwencji czynności wpływa na wydajność funkcjonowania firmy – jest to zatem jedna z najważniejszych kwestii.

Wskazane czynniki są uniwersalne i podlegają zróżnicowaniu w zależności od branży. Należy pamiętać także o tym, że powyższe zestawienie z pewnością nie jest kompletne.

Właściwa organizacja firmy usprawnia działanie.

Kolejnym często popełnianym błędem jest rzucenie się w wir pracy, bez wcześniejszej refleksji nad właściwym poukładaniem firmy. Dobrze, jeżeli planowanie uwzględnia szereg elementów, bez których właściwe funkcjonowanie przedsiębiorstwa jest niemożliwe. Szczególną uwagę warto zwrócić na następujące:

  • struktura firmy – przyjęcie odpowiedniego modelu, rozplanowanie niezbędnych stanowisk oraz realizowanych przez nie zadań. Jak wiele osób będziemy potrzebować? Jak wiele szczebli zawodowych powinniśmy przewidzieć? Czy będą dominować pracownicy liniowi, a może koncepcyjni? Gdy odpowiemy na te pytania, zadanie strategicznego postępowania będzie ułatwione;
  • polityka kadrowa – jakimi cechami muszą cechować się kandydaci do pracy? Jak ich motywować? Jak sprawić, by sami angażowali się w rozwój firmy? W jaki sposób wyciągać konsekwencje? Jak się z nimi komunikować? Informacje pozyskane dzięki takim pytaniom bardzo ułatwią zarządzanie zasobami ludzkimi, co z perspektywy funkcjonowania firmy jest kluczowe;
  • dostawa i dystrybucja produktów i usług na rynku – to jeden z najbardziej wpływowych czynników dla skalowania obszaru działalności. Nawet jeżeli przedsiębiorstwo zaczyna funkcjonować na rynku lokalnym, w miarę rozwoju często zostaje zmuszone do ekspansji na inne rynki. Właściwa organizacja dostaw i dystrybucji oferty usprawni czas realizacji zamówień oraz zleceń. Tym samym pozytywnie wpłynie na budowanie mocnej pozycji konkurencyjnej;
    organizacja linii produkcyjnej – zadbanie o odpowiedni przepływ pomiędzy procesami zwiększy możliwość wytworzenia większej ilości dóbr w tym samym czasie.

Powyższe rozważania dotyczyły tych elementów, które ułatwią strategiczne planowanie w dłuższym czasie. Rozpoznanie specyfiki branży oraz odpowiednia organizacja są priorytetowe dla zapewnienia sprawnej działalności firmy. Jeśli macie jakieś propozycje w przedstawionym zakresie, z chęcią podyskutujemy w komentarzach. Na sugestie czekamy również pod e-mailem: biuro@bmoutsources.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *